Dnia
11 stycznia 2014 r. wybrałem się z dziećmi na pieszą wycieczkę w celu poszukiwania pozostałości
po pierwszej trakcji tramwajowej na Bródnie na ulicy Wysockiego.
Pętla "Pelcowizna" została
otwarta 28 września 1924 roku o godzinie 12:35 w związku z budową linii tramwajowej wzdłuż ul. Wysockiego ul. Białołęckiej i ul. Odrowąża jako pierwsza dotarła w to miejsce linia 21. Pętla powstała w
formie łezki i została zlokalizowana na ul. Wysockiego, na wysokości skrzyżowania
z ul. Społeczną. Dopiero w 1933 roku doprowadzono
kolejną linię, tym razem nocną, początkowo oznaczoną symbolem
„Pelcowizna", a od 1937 roku numerem „80”. Tylko te dwie linie – 21 i 80 –
dojeżdżały na kraniec w 1939 roku.
Podczas okupacji niemieckiej na pętlę "Pelcowizna" w czerwcu 1940
roku dotarły tramwaje linii 12 . Po
wojnie tramwaje powróciły na pętlę 15
marca 1946 roku, kiedy
to dotarła tu linia 3. W 1950 przekuto rozstaw szyn na pętli, a po tej przebudowie dotarły tu tramwaje linii 1 oraz wkrótce potem 1 kreślone, zaś w 1952 roku przebudowano pętlę
w związku z przedłużeniem linii tramwajowej wzdłuż ul. Marywilskiej na Żerań Wschodni. Wówczas dotarła tutaj linia 12. W 1960 roku swoją pętlę miały tu linie 1, 1 kreślone, 3 i 12, zaś w 1970 roku linie 2 i 3.
to dotarła tu linia 3. W 1950 przekuto rozstaw szyn na pętli, a po tej przebudowie dotarły tu tramwaje linii 1 oraz wkrótce potem 1 kreślone, zaś w 1952 roku przebudowano pętlę
w związku z przedłużeniem linii tramwajowej wzdłuż ul. Marywilskiej na Żerań Wschodni. Wówczas dotarła tutaj linia 12. W 1960 roku swoją pętlę miały tu linie 1, 1 kreślone, 3 i 12, zaś w 1970 roku linie 2 i 3.
W związku z budową osiedla Bródno
zmienił się również układ torowisk tramwajowych w obrębie tej części miasta –
pętla "Pelcowizna" uległa likwidacji 17 października 1971 roku, a jej rolę przejęła nowa pętla Annopol.
W zamian uruchomiona została linia autobusowa 176. Układ zmienił się znacznie w
latach 80-tych XX wieku w związku z budową Trasy Toruńskiej i z niewielkimi zmianami zachował się do
dzisiaj.
Z dawnej trasy tramwajowej zachował się jednak fragment dawnego torowiska wzdłuż ul. Wysockiego.
Z dawnej trasy tramwajowej zachował się jednak fragment dawnego torowiska wzdłuż ul. Wysockiego.
Przy okazji pokazałem dzieciakom pomnik
(kapliczka), który został ufundowany przez mieszkańców kolejarskiego i
robotniczego Bródna (15.VIII.1925 r.), kiedy jeszcze świeża była pamięć o
Cudzie Nad Wisłą i pokonaniu Armii Czerwonej. Drodzy Rodzice, warto o tym
pamiętać, choćby odwiedzając czasem tę stojącą na uboczu kapliczkę.
W drodze powrotnej zwróciłem
wszystkich uwagę na przedwojenną kamienicę (ul. Wysockiego 32A). Na pierzei
budynku pokazałem pozostałości po II wojnie światowej – ślady po kulach w
murze. Najwidoczniej, toczyły się w tej okolicy zacięte walki
z niemieckim agresorem.
z niemieckim agresorem.
Na kolejnych zajęciach, wspólnie
wykonamy mapę naszej dzielnicy. Pokażę dzieciom dokładny przebieg dawnej linii
tramwajowej oraz przebieg trasy kolejki wąskotorowej wzdłuż ulicy
Radzymińskiej.
Do zobaczenia;)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz